søndag den 15. april 2012

Besøg på et konventionelt kvægbrug

!4 dage gammel kalv fodres med varm mælk
I går besøgte jeg et konventionelt mælkeproducerende landbrug, Gjorslev Gods i Syd-Sjælland. Vi var i stalden og så de nye kalve, og besøgte også malkekøerne. Kalve bliver jo taget fra sin mor meget tidlig, efter de har fået råmælken allerede, og derefter bliver de fodret med varm mælk i en slags suttespand indtil de kan begynde at spise fast foder. Tyrekalvene sælges til kødopdræt og kvigerne sættes i mælkeproduktion eller sælges. En ko kan producere 5-6 kalve, så der er et vidst overskud. På billedet under ses en lille gruppe kalve, de så ud til at trives godt på halm i sin lille gruppe på 6 dyr -flere skulle de ikke være, for så kappes de. Rart hvis de kunne få være sammen med sin mor, men sådan er det desværre ikke i landbruget, heller ikke det økologiske. Frilandskalvene får dog lov til at være sammen med moren i længere tid. I det konventionelle landbrug kommer køerne ikke ud på græs - stalden her var imidlertid åben så der var masser af frisk luft, og rum til at bevæge sig og halm til at ligge på, så jeg tænker det var et relativt godt sted for dyrene, som kunne holde sig i bevægelse, få masser af frisk luft og dagslys. Alle dyrene så også sunde og raske ud, og dyrepasserne var søde og venlige mennesker med omsorg for dyrene.
Dejlig at sutte på en finger!

Legesyge og nysgerrige små kalve..


5 kommentarer:

  1. No no no
    Not good at all
    Hvilken foder får de?
    Hvilken omsorg, når der ikke er åbent hus?
    etc etc
    Nej nej nej

    Har du set køerne i øjenene og sammenlignet med køerne på et økologisk landbrug, hvor køerne SKAL drives til og fra græsarealer cirka 200 dage om året???
    De er bare gladere - og så er der ingen pesticid og antibiotikarester i mælen fra økokøer...
    Hmm, jeg tror på, at dyrenes biografi bliver menneskets biologi - sejt du tog derudd - på fieldtrip - og fedt du mærkede efter og skriver hvad du føler- tak for ærlighed - håber min ærlighed opfattes som KÆRLIGHED

    SvarSlet
  2. Hov, glem stavefejl sorry- skrev og sendte lidt hurtigt...

    SvarSlet
  3. Hej Ib,
    jeg var faktisk overrasket over hvor fint de så ud til at have det - i forhold til hvad JEG havde forventet. Køerne stod ikke i båse men var i hvad de kalder fri drift, men inde i stalden, som var uden vægge så der var et udendørs element, og fuldt dagslys. Ingen sår og skader så vidt jeg kunne se, eller svage ben som køerne får når de ikke har bevægelsesmuligheder. Og ja de får grovfoder og ikke friskt græs og kommer ikke ud på græs ever hvilket er et rigtig STORT minus, men jeg tror Gjorslev er et rigtig godt sted i forhold til mange konventionelle gårde.

    SvarSlet
  4. I hear you
    hvornår laver du fieldtrip til en svinefarm???
    mon man får lov til at komme derind?
    god kamp honey
    you rock!

    SvarSlet
  5. Hey tak for comments!-jeg har faktisk besøgt en svinefarm, ganske tilfældigt kom jeg forbi en svinestald på min cykel på Fyn for snart 2 år siden. Jeg vidste faktisk ikke det var en svinefarm, der var en forfærdelig larm fra bygningen ved vejen så jeg blev nysgerrig og kikkede ind af de åbne vinduer -det var ganske aldeles anderledes forfærdelig end kostalden, ingen plads til at bevæge sig for de stakkels grise der stod i båse, og så lidende ud. Larmen skyltes at grisene skreg, det var faktisk efter det at jeg helt op med at spise og købe konventionelt produceret svinekød, med undtag af en mundfuld økospegepølse en gang i mellem...Min søn er lidt en svinekødeelsker;-) Har ingen sympati for almindelig svinehold efter den dag - jeg er ikke ked af at mange af de store svineproducenter er nær konkursens rand. Jeg tror faktisk ikke man kan gå ind i en svinestald uden beskyttelsesdragt og maske. Mon ikke vi snart skal besøge en af økogårdene? -skal bare være nogle afgrøder vi kan købe i gårdbutiken først!

    SvarSlet