torsdag den 3. januar 2013

Højprotein eller højkarbo? Jeg har valgt

Low fat vegan omelette




















Nytår, og så kikker vi lidt på vores kost. Hvem vil ikke gerne tabe sig nogle kilo, og hvad skal man så gøre? Spise lidt mindre af det man plejer -det virker udmærket, men det er lidt sjovere at ændre på kosten, spise lidt anderledes end det man plejer, og på den måde blive mere opmærksom.

Den dominerende kostbølge i øjeblikket er den såkaldte stenalderkost, hvor man undgår kornprodukter, kartofler m.m. og spiser kød/fisk/nødder/grønsager. Kosten skal være effektiv både med hensyn på vægttab og energi. Den giver et proteinindtag der ligger højt, ca 30% af kalorieindtaget.

I den anden ende af spekteret finder vi low fat vegan, for eksempel 80:10:10, hvor 80% af kalorierne kommer fra kulhydrater og 10% fra henholdsvis fedt og protein. Denne kosten indeholder en hel del stivelsesrige produkter som korn, kartofler og majs som basis. Kornprodukterne er nødvendige hvis man vil indtage så lidt fedt og protein. Man kan også være high fat vegan -da spiser man en hel del nødder og avocado i stedet for stivelse, og får sine kalorier på den måde -det kan ikke lade sig gøre at få nok på kun frugt og særlig grønt -så skulle man spise flere kilo salat om dagen!

Jeg har valgt hvad jeg synes bedst om! Og nej det er ikke STENALDER (misvisende udtryk i øvrigt, kosten har ikke en skid med stenalder at gøre), men selvfølgelig vegan - low fat vegan - det er det rene madmekka -masser af brød, kogte ris, majs og bønner, frugt.....MEN ikke særlig mange nødder/avocados og ingen olie!

Hvorfor: Fordi jeg tror det er ikke sundt at spise animalske produkter andet en en gang i blandt. Fordi jeg tror det ikke giver nogen mening at hælde olie i sin mad. Fordi jeg ved det er godt for dyrene ikke at blive spist.
Så der stræber jeg hen i øjeblikket, vel vidende om at jeg ikke har viljestyrke til at køre 100%, men mere som en pegepind når jeg står overfor et valg -Hey, du skal gå den vej! Kunne være man også kunne få en lidt mere low fat body;-)

Se for eksempel denne hjemmeside for low fat vegan opskrifter:
http://lowfatveganchef.com/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar