fredag den 20. juli 2012

Nytter det noget?

























Man kan tit læse i medierne at den individuelle fokus på økologi og en mere miljøvenlig livsstil er udtryk for en romatisk indstilling til tingene og ingen effekt har på miljø og bærekraftig udvikling. Det er sådan set rigtig at jeg alene kan intet gøre der har betydning for den globale udvikling, endog ikke den lokale her i mit eget nabolag. Men hvis vi bliver mange, både privatpersoner, politikere og andre der arbejder for at ændre på tingenes tilstand mon det ikke til sidst vil gøre en forskel? Eller er pengegriskheden og den evindelige jagt på profit og flere materielle goder en uovervindelig kraft?
Med fare for at blive stemplet som naiv deler jeg hermed en lille liste over ting jeg kan og vil og gør, nøglen er at forbruge mindre:
1. Mindre smid ud - sælge og give væk ting jeg ikke længere har brug for
2. Mindre brug af CO2 belastende transport: Fly og bil, bruge cyklen i stedet for
3. Mindre energiforbrug: Strøm, gas, vand og bensin
4. Mindre forbrug af miljøbelastende fødevarer som industrifremstillet mad og kød, rengøringsmidler, tøj m.m. 
5. Spise økologisk og mad der er produceret lokalt. Spise mindre.
6. Bruge miljøvenligt fremstillede produkter
7. Et lavere forbrug: Generelt købe og bruge færre miljøbelastende og ressorceudtømmende varer og tjenester
8. Købe kvalitetsvarer som holder længere.
9. Støtte organisationer der arbejder for grønne mål
10 Producere mindst mulig affald.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar